Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی صد و نود و دومین جلسه شورای شهر تبریز امروز یکشنبه در حالی عمارت شهرداری تبریز برگزار شد که غلامحسین مسعودی ریحان و فریدون بابایی اقدم به علت ابتلا به کرونا در جلسه غایب بودند.

سونیا اندیش، نائب رئیس شورا در ابتدای سخنان خود گفت: بر اساس آمار ارائه شده توسط مراکز مربوطه، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران و آذربایجان شرقی زیاد است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه اوضاع اقتصادی و اجتماعی موجب کاهش محدودیت‌ها شده و شهروندان گمان کردند کرونا کنترل شده و در رعایت پروتکل های بهداشتی سهل انگاری کردند، در نتیجه مجدداً شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در روزهای آینده که پیک ابتلا به بیماری است، از این موضوع عبور کنیم و شهروندان با استفاده از ماسک به خود ایمنی در زمینه ابتلا به بیماری اقدام کنند.

اندیش با بیان این‌که تست کرونای فریدون بابایی اقدم یکی دیگر از اعضا شورای اسلامی شهر تبریز نیز مثبت اعلام شده است، گفت: ضمن آرزوی سلامتی برای همه بیماران، امیدواریم به زودی از شرایط کرونا عبور کنیم و برای راحتی خود و کادر درمان مسائل را جدی بگیریم.

وی گفت: از همکاران شورا ابتدا آقای صادقزاده مبتلا شدند که الان بهبود یافته اند و سپس آقای شهردار و آقای مسعودی ریحان مبتلا شدند که الحمدلله هر دو عزیز بهبود یافتند و اکنون آقای مسعودی ریحان نیز مرخص شده است 

در ادامه نخستین دستور جلسه با موضوع «گزارش حسابرسی شهرداری و سازمان های وابسته»  مورد بررسی قرار گرفت و نماینده شرکت حسابرسی گزارشی از شرکت بهره برداری قطار شهری ارائه داد.

فرج محمد قلی‌زاده، عضو شوار در ادامه گفت: شرکت بهره برداری قطار شهری به دلایل ذاتی هزینه بالایی برای شهر داشته و اگر در نقل و انتقال رسمی آن کم احتیاطی انجام شود، بار مالی بالایی از قبیل مالیات ایجاد خواهد شد و شهرداری باید در این خصوص دقت لازم را داشته باشد.

وی افزود: شرکت بهره‌ برداری مترو نیز همانند سایر سازمان‌ها به حیاط خلوت برخی نیروها تبدیل شده که از خلاف‌های انجام شده در قبل آگاهی داریم. برخلاف عدالت است وقتی که فرزندان مردم بیکار هستند، تنها برخی نور چشمی‌ها وارد سیستم شوند.

قلی‌زاده گفت: در پرداخت بدهی‌های شرکت بهره برداری مترو به تامین اجتماعی دقت شود تا دچار مشکل نشوند.

وی اظهار کرد: شرکت بهره برداری قطارشهری به عنوان یک شرکت ثبت شده تا سودده باشد، اما امروز وضعیت موجود برخلاف این موضوع است که باید در نحوه مدیریت در این شرکت و مابقی شرکت‌ها و سازمان‌ها و به موضوع خروج از زیان دهی توجه کنند.

گزارش حسابرسی شرکت بهره برداری مترو در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با ایجاد برخی اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

محمد حسن اسوتچی، عضو شورا گفت: اگر شهرداری تبریز عمده بودجه شرکت بهره برداری قطار شهری را تامین می‌کند، چرا شرکت با مشارکت تهران به ثبت رسیده است .

وی اضافه کرد: امروز یکی از مشکلات ما در شهرداری پرداخت حقوق و مزایا است که قطار شهری و شرکت بهره برداری قطارشهری نیز یکی از این موارد است که پرداخت حقوق آنها با مشکل روبرو شده است.

شهردار تبریز نیز گفت: شرکت بهره برداری در قالب وظیفه ذاتی شهرداری و دولت ایجاد شد تا در راستای حمل و نقل ارزان و پاک قدم بگذارد. تاکنون یکی از خطوط مترو به راه افتاده که کامل نیست و مسافر گیری به صورت ناقص انجام می‌شود، لذا نباید انتظار سوددهی از شکرت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا در دولت در حوزه قطار شهری، سوبسید می‌دهد و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

شهین باهر در خصوص هزینه حمل و نقل در قطار شهری نیز گفت: سال گذشته حمل و نقل هر مسافر ۶۴ هزار تومان هزینه داشت در حالی‌که ما تنها هزار تومان از مسافران می‌گیریم، لذا نباید انتظار سوددهی داشته باشیم؛ اگر خطوط دیگر مترو نیز راه اندازی شود، این مبلغ به رقم واقعی خواهد رسید.

در ادامه موضوع «بررسـی نامه شـهرداری تـبریز در خصـوص انتخـاب اعضـای هیـأت مـدیره سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری (مصـوبه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری) به‌عنوان دومین دستور جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

محرم محمدزاده، عضو شورای شهر تبریز گفت: نامه شهرداری تبریز برای انتخاب اعضای هیأت مدیره سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز به کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز ارسال و بررسی شد، اما مورد قبول واقع نشد. بر این اساس کمیسیون موقتا تا زمان تصویب اساسنامه سازمان، شهردار تبریز را به‌عنوان رئیس هیأت مدیره و محمدرضا قربانیان، مسعود برزگر جلالی، اکبر امجدی و علی طباطبایی (استاد دانشگاه)  را به عنوان اعضا این هیات مدیره انتخاب کرد.

وی ادامه داد: تنها تغییر اعمال شده در لیست اسامی، حضور آقای قربانیان بجای قائم مقام شهردار است که چون فردی از معاونت خدمات هستند، به این منظور معرفی شدند.

عبداله تقی پور، عضو شورای شهر تبریز اظهار کرد: اگر اساسنامه مصوب شورای شهر برای سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری  تبریز به موقع ابلاغ می‌شد نیازی به تصویب هیئت مدیره موقت نبود.

وی افزود: در خصوص اعضا هیات مدیره اصرار به حضور شخص خاص در این هیات مدیره نداریم و تنها حفظ جایگاه حقوقی و رعایت آن در معرفی محمدرضا قربانیان مدنظر بوده است.

سعید نیکوخصلت، عضو شورا در ادامه گفت: پیشنهاد شهرداری برای هیئت مدیره حضور قائم مقام شهرداری برای حلقه ارتباط هیئت مدیره و شهرداری باشد که در این خصوص می‌توان مدیرعامل را از هیئت مدیره حذف کرد.

شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: همه این عزیزان مورد اعتماد ما هستند، ولی به‌خاطر این‌که امسال سال فضای سبز است، حضور قائم مقام در هیأت مدیره می‌تواند ارتباط این سازمان با ستاد را سرعت بخشد و کار سریع‌تر اجرا شود.

عبدالله تقی‌پور، عضو شورا نیز گفت: اصراری بر رد افراد پیشنهادی نداریم و اگر شهرداری می‌گوید که با این نفرات می‌تواند به اهداف تعیین شده برسد، ما نیز مخالفتی نداریم.

محرم محمدزاده افزود: کمیسیون مخالفتی با پیشنهادات شهرداری ندارد، اما نبود نماینده معاونت خدمات نیز در این خصوص ممکن است باعث کاستی شود.

در نهایت پیشنهاد شهرداری تبریز مبنی بر تصویب عضویت شهردار تبریز، مسعود برزگر جلالی، اکبر امجدی، علی طباطبایی (استاد دانشگاه) و قائم مقام شهردار به عنوان اعضای هیئت مدیره سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز به تصویب رسید.

در ادامه بررسـی «لایحه شـماره 87567/93 مـورخ 1398/12/27 شـهرداری تـبریز مبنی بر تجـویز انجـام معـامله و خریداری تعدادی از آثار خطی و خوشنویسـی و به جامانده از مرحوم استاد ابراهیم بخت شکوهی از مفاخر و پدر خوشنویسـی آذربایجان و از چهره های ماندگار تبریز تا سقف 320/000/000 تومان به منظور نگهداری و راه اندازی موزه دائمی در بخشی از ساختمان موزه مرکزی شهرداری ) مصوبه شماره 29 کمیسیون فرهنگی و اجتماعی» مورد بررسی قرار گرفت.

شکور اکبرنژاد در این خصوص گفت: لازم است تا با خرید آثار استاد ابراهیم بخت شکوهی موافقت شود، چراکه کشورهای دیگر برای خرید آثار این چنینی آماده هستند و از غفلت ما استفاده کرده و با خرید این آثار خودرا به عنوان مهد خوشنویسی مطرح می‌کنند. مبلغی که این‌آثار خریداری می‌شود مقدار قابل توجهی برای شهرداری نبوده اما اقدام مناسبی در راستی نگهداری از آثار هنری است.

وی افزود: در کمیسیون مقرر شد شهرداری این آثار را خریداری کند، اما نگهداری آن را به مجموعه‌های دارای صلاحیت بسپارد.

فرج محمد قلی‌زاده نیز گفت: در کمیسیون مقرر شد شهرداری این آثار را خریداری کند و با همکاری میراث فرهنگی و دانشگاه هنر اسلامی نسبت به نگهداری و ثبت این آثار در آثار غیر ملموس جهانی اقدام کند.

در پایان لایحه شهرداری مبنی بر خرید آثار خوشنویسی استاد بخت شکوهی با رای اعضا شورای اسلامی شهر تبریز به تصویب رسید.

دستور چهارم جلسه با موضوع «لایحه شهرداری تبریز مبنی بر پرداخت مبلغ دو میلیارد تومان جهت مشارکت شـهرداری تبریز با صدا و سـیمای اسـتان آذربایجان شرقی در تهیه و تولید سریال جلال ۲ به منظور تـأمین قسـمتی از هزینه های آن به صورت نقـدی و در قالب پادار بودن اعتبار آن در متمم بودجه سالجاری سازمان فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی شهرداری تبریز» مورد بررسی قرار گرفت.

شکور اکبرنژاد، عضو شورا در این خصوص گفت: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مصوب شد در صورت مشارکت با صداوسیما در کنار مشارکت با صداوسیما مبلغی نیز برای حمایت از هنرمندان بومی اختصاص دهد و نمایندگان شهرداری و شورای شهر در اجرای پروژه حضور داشته باشند و از هنرمندان بومی در ساخت سریال استفاده شود.

محمد باقر بهشتی، عضو شورا نیز اظهار کرد: لازم است موضوع لایحه اصلاح شده و محل تامین اعتبار بودجه دو میلیارد تومانی مشخص شود. این موضوع از نظر فنی مشکل دارد که باید رفع شود.

فرج محمد قلی‌زاده، عضو شورا در مخالفت با این لایحه اظهار کرد: با هبه مبلغ دو میلیارد تومان مخالف هستم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که پرداخت هبه‌های این چنینی تبعاتی به همراه دارد، گفت: این مبلغ در بودجه شهرداری پیش بینی نشده و باید مشخص شود محل تامین اعتبار آن کجا خواهد شد.

وی تشریح کرد: برخی مناطق و سازمان‌ها درحال حاضر با عدم پرداخت حقوق مواجه هستند که برای مثال سازمان فرهنگی نیز با این مشکل روبرو است. شهر تبریز مستحق‌تر از سایر سازمان‌ها برای پرداخت هبه است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سازمان‌ها و نهادهای دولتی وظیفه دارند از بودجه ملی برای شهر هزینه جذب کنند، نه این‌که شهرداری را به عنوان عابربانک دیده و نیاز خود را از سفره شهروندان تامین کنند.

وی با بیان این‌که نهادهای نظارتی و امنیتی حق ندارند از هیچ سازمان هبه دریافت کنند، تاکید کرد: در صورت دریافت هبه توسط این سازمان‌ها، آنها از نظارت خود عقب می‌مانند و صدا وسیما که باید چشم و گوش مردم باشد با دریافت هبه صداوسیما نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

قلی‌زاده گفت: چه بسا که صداوسیما در خصوص میدان آذربایجان هیچگاه انتقادی نکرد و در خصوص موضوعات مشابه و وضعیت ساخت و ساز در شهر نیز این چنین بود.

وی تشریح کرد: هنرمندان ما واقعاً با چالش‌های اقتصادی روبرو هستند که کرونا این موضوع را تشدید کرده است. در این وضعیت باید به هنرمندان توجه کنیم نه صداوسیما؛ در این میان وظیفه ذاتی صدا وسیما تبلیغ تبریز و اخلاق و فرهنگ آن است و قرار نیست برای این کار به آن‌ها هبه داده شود.

محرم محمدزاده به عنوان موافق این موضوع اظهار کرد: نظریه‌های ارائه شده شخصی و برداشت هر شخص از موضوعات بوده و قابل احترام است.

وی گفت: سه شهر برای ساخت سریال پیشنهاد داده شده‌اند و صدا وسیما  با بیان این‌که اگر هر مرکز استان بتواند بخشی از بودجه را تامین کند، صداوسیما شش میلیارد تومان برای آن سریال بودجه می‌دهد. شهرهای دیگر پیگیر این بودجه هستند و اگر ما نتوانیم این پتانسیل را جذب کنیم، سایر شهرها بی‌وقفه به جذب این موقعیت اقدام کرده و فرهنگ و هنر آن‌ها تبلیغ خواهد شد.

 وی تاکید کرد: ۳۰ میلیارد تومان به شرکت خودرو سازی دادیم که این مبلغ را در ترکیه سرمایه گذاری کرده‌اند و کسی پیگیر آن نیست، اما پرداخت دو میلیارد تومان برای ساخت یک سریال را که هنرمندان شهر در آن ایفای نقش می‌کنند، به تاخیر می‌اندازیم. تزریق این بودجه خدمتی برای شهر و آینده شهر است.

محمد حسن اسوتچی نیز اظهار کرد: قدردان اصحاب فرهنگ و هنر هستیم و با این موضوعات مخالف نیستیم، اما آقای شهردار که می‌گویند شهر تبریز از یاد رفته‌ است، باید ببینیم تبریز "شهر اولین‌ها" با فیلم و تلویزیون‌ معرفی شده یا خیر.

وی گفت: در سال ۱۳۵۴ که موئسسه حمایت از مستمندان ایجاد شده و تبریز به شهر بدون گدا تبدیل شد. این‌ها در سایه تبلیغ نیست.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از سویی درآمد مازاد مطرح بوده و از طرفی پرداخت حقوق‌ها عقب افتاده است.

اسوتچی تاکید کرد: با اقدامات نسنجیده فرهنگ و هنر را زیر سوال نبریم .

در نهایت به دلیل اتمام زمان تمدیدی جلسه و عدم توافق اعضای شورا در خصوص تصویب و یا رد این دستور، این موضوع به جلسات آتی موکول شد.

در پایان جلسه، نایب رییس شورای شهر موضوع تعطیلی دو هفته‌ای جلسات شورا را مطرح کرد که این موضوع با مخالفت شدید محرم زاده، عضو شورا مواجه شد.

محرم محمد زاده در این خصوص گفت: با این وضعیت نامناسب شهری، تعطیلی معنایی ندارد، چرا باید جلسات شورا تعطیل شود؟

سونیا اندیش، نایب رییس شورا نیز در پاسخ تاکید کرد: تعطیلی جلسات شورا به معنی تعطیلی شورا نیست، این تعطیلی‌ها قانونی بوده و در سراسر کشور انجام می‌شود. ما خادم مردم هستیم و هرگز خدمت‌رسانی به مردم را تعطیل نمی‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شورای شهر تبریز شهرداری تبریز عمارت شهرداری تبریز کروناویروس ابتلا به کرونا شورای اسلامی شهر تبریز شرکت بهره برداری قطار مورد بررسی قرار گرفت دو میلیارد تومان شورای شهر تبریز منظر و فضای سبز خصوص گفت شهرداری تبریز شهردار تبریز سازمان سیما پرداخت حقوق شورای شهر هیئت مدیره قائم مقام عضو شورای قطار شهری محرم محمد سازمان ها برای شهر قلی زاده عضو شورا نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۳۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟

پژوهشگر جریان‌های اسلامی می‌گوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.

اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی است

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.  

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون  نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که  در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص‌ الابریز فی‌ تلخیص‌ با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود.  

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد،‌افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها،‌ خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،‌ اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • آمادگی سرمایه گذار برای ساخت مدرن ترین شهربازی در نیشابور
  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری
  • کشف محموله ۲۰۰ میلیاردی پارچه قاچاق در اصفهان
  • ساخت پارکینگ‌های محلی منطقه‌ای و ارتقاء ایمنی شهروندان در دستور کار شهرداری منطقه۱۶ باشد
  • نماینده تبریز: شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی