داستانهای جدید جلال در فصلهای آینده/ حسن نجفی: فریاد انقلابی بودن نزدیم
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۲۱۴۲
کارگردان سریال "جلال" از ادامه این مجموعه تلویزیونی در فصلهای آینده و روایت چند نسل انقلاب خبر داد. ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز دههفجر، سریالی از بخش استانها به شبکه یک آمد؛ سریالی تاریخی به نام "جلال" که سالهای 1338 تا 1356 شمسی را به تصویر میکشید؛ مقطعی که قیام مردم آذربایجان شرقی در آن اتفاق افتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهدی کریمی تهیهکننده این سریال تلویزیونی اعتقاد دارد که تولید اینگونه سریالها در مراکز استانها به جذب گردشگران کمک میکند؛ او گفت: اطلاعات مردم از وضعیت جغرافیایی کشور بسیار کم است. شاید آن سیاستی که در رأس سازمان برای تولید در مراکز استانها وجود دارد، این است که فضا و فرهنگ های مختلف برای مخاطب عیان شود. در این سالها به دلیل محدودیتهای مالی، خیلی از آثار به اسم استان اما در تهران تولید شده است.
حسن نجفی کارگردان سریال در خصوص بودجه و بازتاب سریالهایی که در مراکز استانها تولید میشود، تصریح کرد: امروزه دیگر اصطلاح شبکه ملی و استانی وجود ندارد، این سریال، پروژه ملی بود و ما هم حق نداشتیم که به عنوان کارگردان، بازیگر و... کمکاری کنیم. بسیاری از تولیدکنندگان با بودجهای بی مرز و برنامه، کاری را شروع میکنند، بیپولی در پایانبندی سریال تأثیر گذاشت چرا که پایانبندی که من برای این سریال در نظر داشتم، این نبود.
عمار تفتی بازیگر نقش "جلال" افزود: معتقدم این سریال قد و قواره تولید استانها را تغییر داد.
حسن نجفی در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، به سؤالی مبنی بر برداشت سطحی "جلال" از مقوله انقلاب اسلامی، گفت: به نظرمن انقلاب در "جلال" وجود داشت اما چون عادت کردیم در سینمای انقلابی و فیلمها و سریالهای انقلابی فریاد بکشیم و جیغ بزنیم؛ در نتیجه به شعار برسیم، ما اهل شعار نبودیم و انقلاب در سیر تحول "جلال" بهوجود آمد و مخاطبین دیدند. انقلاب همان سیدجعفر مؤذنی است که مسیر زندگی "جلال" را تغییر میدهد. حضور مجلات و نهادهای کوچک در میدان انقلاب نکته دیگری بود که در "جلال" شاهدش بودیم. انقلاب را همین نهادهای کوچکِ تأثیرگذار بهوجود آوردند. جالب است که همین "سیدجعفر" با آقای قاضی در تبریز ارتباط دارد و این جریان رهبریت نهضت را به منصه ظهور میرساند. ما با نشان دادن فعالیتهای نهادهای کوچک و نوع شکلگیریشان، حرفها و مفاهیم انقلابیمان را برای مخاطب به نمایش درآوردیم وگرنه شعار ندادیم و فریاد نزدیم.
وی افزود: بیشتر از این میگفتیم شاید تبدیل به سریالهایی میشدیم که مستندهای شاه از آنها بیرون میآید. چرا که بعضی از سریالها یا فیلمهای انقلابی که تاریخ انقلاب را روایت میکنند به جریان سلطنتطلب خدمت میکنند، چون بد اجرا میشود. به نظرمن در "جلال" انقلاب خیلی زیبا مطرح شد؛ روایت به اندازه و معتدلی اتفاق افتاد. باید انقلاب به خون، رگ و پوست و گوشت مخاطب برود نه به طرف رفتار شعاری برویم! مخاطب من همه خانوادههای ایرانی بودند نه قشر خاصی و در تماس تلفنی با مردم هم خوشحال شدم که میگفتند همه طیفهای سنی بیننده "جلال" بودند. ما باید تفاوت انقلاب خودمان را با انقلابهای دیگر بیان کنیم که انقلاب با همین نهادهای کوچک تبدیل به جریان بزرگی شد. ما نه تنها در فیلم بلکه در فضای ژورنالیستی عادت کردهایم داد بزنیم اما میتوان هوشمندانهتر، حرفهای انقلابی زد.
برداشت سطحی"جلال" از انقلاب اسلامی/ چرا سریال دههفجری تلویزیون، درجه یک نشد؟نجفی در خصوص ساخت فصلهای بعدی "جلال" گفت: فصل دوم این سریال 23 قسمتی است و بازیگران جدید اضافه میشوند. این مجموعه تلویزیونی فصلهای سوم و چهارم هم دارد و سرانجام به این زمان خواهیم رسید. قرار است با این سریال چند نسل انقلاب را به نمایش بگذاریم. جلال عنوان فیلم است و ضرورت ندارد حتماً شخصیت اصلی باشد. البته که احتمالاً عمار تفتی بازیگر سریال ما در فصلهای بعدی خواهد بود. یا کاراکترهای دیگری مثل "راضیه"؛ ما سارا و اسماعیل را هم در فصلهای بعدی خواهیم داشت. اینکه چه اتفاقی برای گروهبان فخاری میافتد هم قابل توجه است.
وی در خاتمه افزود: تلاش میکنیم هرچه زودتر تولید را شروع کنیم، چون مردم از این سریال و فضایش خوشحال شدند. در کوی و برزن و خصوصاً در تماسهای تلفنی به من گفتند و این انگیزهای شد برای ادامه راه "جلال"؛ حتماً در لوکیشنهای متعددی علاوه بر آذربایجان شرقی، این سریال ساخته خواهد شد. هنوز به پیروزی انقلاب اسلامی نرسیدهایم و این خودش چند قسمت خواهد بود و البته داستانهایی که به امروز جامعه خواهیم رسید.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط دهه فجر سریال ایرانی شبکه یک رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: دهه فجر سریال ایرانی شبکه یک رسانه ملی تلویزیون دهه فجر سریال ایرانی شبکه یک رسانه ملی تلویزیون مراکز استان ها آذربایجان شرقی انقلاب اسلامی نهادهای کوچک فصل های بعدی عمار تفتی حسن نجفی سریال ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۲۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/