روایت کارگردان و نقش اول سریال «جلاد» از سختیهای ساخت این سریال
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۳۱۶۳
حسن نجفی کارگردان و بازیگر نقش اول سریال جلال، همدلی و نیت پسندیده عوامل این کار را از شاخصههای این سریال عنوان کردند. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «حسن نجفی» کارگردان آذری زبان سریال «جلال» که این شبها و در ایام الله دهه فجر از شبکه اول سیما پخش میشود، با حضور در برنامه زنده صبح بخیر ایران گفت: داستان جلال ۹ سال پیش توسط آقای ثروتمند نوشته شده بود و با توجه به سختی که در این کارها با موضوع تاریخی است، افراد مختلفی جهت ساخت این سریال مطرح بودند که در نهایت قرعه به نام ما افتاد و ۲ سال پیش بازنوسی این طرح را شروع کردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به داستان این سریال گفت: داستان این سریال در ۳ بخش و از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۶ را به تصویر میکشد که ما را مجاب میکرد از عوامل حرفهای و سابقه دار در این کار استفاده کنیم که با توجه به بازخوردهایی که این چند روز داشتیم مشخص بوده در این راه موفق بودیم.
نجفی ادامه داد: هنرمندان تبریزی گل کاشتند و به زودی با چهرههایی مواجه میشوید که هم در سینما و هم در تلویزیون ماندگار خواهند شد.
کارگردان سریال جلال به اهمیت بالای رسانه ملی اشاره کرد و اظهار داشت: جرات میخواهد برای ۸۰ میلیون انسان کار بسازی و از همه کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند میخواهم که به خوشان اجازه ندهند کار بی کیفیت تحویل مردم دهند.
در بخش دیگری از این برنامه «عمار تفتی» بازیگر نقش اول سریال جلال گفت: اینکه کار تولید کجاست، بودجه کار چقدر است، چه کسانی میسازند و بازیگرانش چه کسانی هستند کیفیت کار را مشخص نمیکند بلکه آن چیزی که دل تماشاگر مینشیند نیت آدمهایی است که دور هم جمع میشوند.
وی در ادامه نیز بیان داشت: اغلب هنرمندان با توجه به اینکه حرفه بازیگری، شغل آنها محسوب میشود و از این راه امرار و معاش میکنند در کارهایی دور هم جمع میشوند که هم یک کاری ساخته شود و هم اینکه یک پولی هم در بیارند. ولی مزیت سریال جلال نسبت به بیشتر کارهایی چه در تهران و چه در شهرستانها ساخته میشود، نیتهای مشترک و پسندیده عوامل اصلی این کار میباشد.
بازیگر نقش جلال با ابراز خوشحالی و رضایت از بازی در این سریال گفت: این سریال را با عمق وجودمان کار کردیم و به شخصه نقشم را با همه وجود و توانم بازی کردم که امیدوارم به دل تماشاگران هم بنشیند.
تفتی از تجربه هم بازی شدن در کنار بازیگران آذری نیز گفت: سریال جلال بالغ بر ۲۰۵ بازیگر دیالوگ گو داشت که به غیر از من، مهران رجبی و خانم ریاضی مابقی بازیگران و هنرمندان آذری بودند که یکی از یکی درخشانتر هستند و به عنوان بازیگری که با همه آنها سکانس مشترک داشته ام از حضور در کنارشان لذت بردم.
وی در پایان در خصوص کم کار بودن خود گفت: از کودکی وارد این حرفه شدم و امسال بیست و هشتمین سال دوران بازیگری ام را سپری میکنم و تکلیفم با این حرفه مشخص شده است و درست است که از این حرفه امرار و معاش میکنم و شغل دیگری هم ندارم، ولی نه به دنبال شهرت هستم و نه به دنبال بزرگ کردن زندگی ام چرا که ترجیح میدهم زندگی ام را کوچک نگه دارم تا خودم کوچک نشوم.
** آغاز پخش «بزنگاه» در افغانستان و تاجیکستان
شبکه آیفیلم از دوشنبه ۱۴ بهمن، مجموعه تلویزیونی «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران را برای طرفدارانش در افغانستان و تاجیکستان روی آنتن کانال آی فیلم ۲ میبرد.
این سریال طنز در ماه رمضان سال ۱۳۸۷ از شبکه سه سیما پخش شده و رضا عطاران، حمید لولایی، عطیه معصومی، علی صادقی، سوسن پرور، غلامرضا نیکخواه، مرجانه گلچین، محمود بهرامی، هنگامه حمیدزاده، احمد پورمخبر و... در آن بازی کردهاند.
«بزنگاه» هر شب ساعت ۱۹ بهوقت تهران و ۲۰ بهوقت کابل و ۲۰:۳۰ بهوقت دوشنبه تاجیکستان راهی آنتن میشود. بازپخش آن نیز در ساعتهای ۰۱:۰۰، ۰۷:۰۰ و ۱۳:۰۰ بهوقت تهران خواهد بود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: حسن نجفی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نقش اول سریال سریال جلال بازیگر نقش کار ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۳۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/